کاسپین متال

برترین تامین کننده ورق استیل و فلزات رنگی

خمکاری ورق استیل و کاربرد آن

خمکاری ورق های فلزی یکی از عملیات بسیار پرکاربرد در صنعت است و برای مقاصد گوناگونی چون ساخت باکس فلزی در صنعت الکترونیک، ساختمان سازی، دامداری و کشاورزی، کشتی سازی، کارخانجات و … استفاده می شود. خمکاری ورق های فلزی عملی مکانیکی است که در آن به ورق فشار وارد شده و باعث خمش و زاویه دار شدن آن می شود. خمکاری ورق های فلزی روش های گوناگونی دارد که با توجه به مواردی چون جنس ورق، ضخامت آن، طرح مورد نظر برای خم کردن و میزان خمش، باید روش مناسب را انتخاب کرد. همچنین با توجه به جنس ورق فلزی باید مشخص کرد که خمکاری ورق های فلزی به صورت گرم اجرا شود یا به صورت سرد و در دمای پایین انجام شود. اگر کربن موجود در ورق فلزی مقداری بیش از 1.2 درصد باشد، قابلیت خمکاری این ورق ها کاهش می یابد و برای خم کردن ، باید ابتدا آن ها را گرم کرد. معمولا ورق های غیر آهنی را به جز ورق روی و ورق آلومینیوم در حالت سرد خمکاری می کنیم. در اکثر موارد در طی عملیات خمکاری ضخامت ورق تغییری نمی کند. البته به دلیل کشش ایجاد شده هنگام خمکاری ممکن است در پاره ای از موارد ضخامت قسمتی از ورق فلزی تغییر کند.

در خمکاری ورق های فلزی ، ممکن است در اثر بی دقتی، ورق چین خوردگی یا ترک خوردگی پیدا کند. بنابراین محاسبه دقیق مقدار فشار وارد شده توسط پانچ با در نظر گرفتن ضخامت ورق و شکل مورد نظر خمش، قبل از خمکاری، ضروری است و از بروز اشتباهات جلوگیری می کند.

ماشین خمکاری ورق استیل

خمکاری ورق های فلزی با روش کنترل عددی با کامپیوتر یا سی ان سی cnc، یک فرآیند ساخت محسوب می‌شود که این فرآیند با دستگاه‌های پرس برک cnc انجام می‌شود. این ماشین آلات عملیات خمکاری را به ضخامت چند میلی‌متر تا قطعاتی به طول چند ده متر روی ورق فلزی انجام می‌دهند.

 دستگاه پرس برک سی ان سی cnc به دو صورت می‌باشد که به اصطلاح داون فرمینگ و آپ فرمینگ گفته می‌شوند.

ورق فلزی حاصل از هر دوی این روش‌ها یکسان بوده و در هیچکدام از روش‌ها، از نظر طرح و نوع قطعه‌ای که کار می‌شود، محدودیتی وجود ندارد.

خمکاری یکی از روش های فرم دهی انواع ورق های فلزی و غیر فلزی بدلیل ایجاد خم در قطعات می باشد.از مزایای خمCNC  افزایش دقت در محل خمکاری و کاهش خطاهای مونتاژ قطعات می باشد. همچنین در بیشتر مواقع مشکل اساسی برگشت فنری را نیز می توان از طریق خمکاری با ماشین آلات پیشرفته برطرف کرد.

**قابلیلت انجام کار های خم به طول 6 متر و ضخامت 10 میل**

 

پارامترهای مهم در فرآیند خم کاری

  •  R: شعاع خم : می توان سه شعاع خم تعریف کرد. شعاع خم داخلی، متوسط و خارجی 
  • T: ضخامت ورق
  • X: طول لبه ورق نسبت به منطقه خم 
  • W: عرض ورق ( طول خمو زاویه خم)
 

نکته دیگری که درخم کاری ورق های فلزیباید به آن توجه داشته باشم این است که به منظور ایجاد خم در مجاورت سوراخ، جهت جلوگیری از تغییرات ابعادی سوراخ و مطابقت با قطعه نهایی، بایستی فاصله بین لبه سوراخ و شعاع خم وجود داشته باشد. اگر شعاع خم به سوراخ نزدیک باشد ممکن است ابعاد سوراخ تغییر کرده و دایره تبدیل به بیضی گردد. 
در طراحی سنبه به منظور اطمینان از خم شدن کامل ورق، عرض سنبه را اندکی بزرگتر از عرض ورق در نظر می گیریم. اگر عملیات خم کاری ورق در جهتی موازی با راستای نورد انجام گیرد، در ناحیه خم با گسترش ترک ها و در نهایت جدایش مواجه هستیم و اگر جهت خمش عمود بر جهت ورق فلزی صورت گیرد آنگاه در سطح خارجی خم شاهد ترک خواهیم بود. 
غلبه بر برگشت فنری با استفاده از قالب کوبش : با ایجاد یک برجستگی روی لبه سنبه و افزایش کورس پرس در حل بسیار کم و یا کوبش در انتهای کورس خم کاری، با ایجاد تغییر شکل پلاستیک دائمی در منطقه خم، برگشت فنری از بین می رود.
نکاتیکه باید همواره به آن توجه داشته باشیم :  

    • به طور کلی هر چه ورق تردی بیشتری داشته باشد چون تنش نهایی و تنش تسلیم به هم نزدیک هستند، پهنای باند الاستیک در ناحیه تغییر شکل بیشتر خواهد بود و بنا براین مقدار بازگشت فنری افزایش خواهد یافت. 
    • هرچه شعاع خم بزرگتر باشد مقدار برگشت پذیری بیشتر خواهد بود.
    • به طور کلی هرچه زاویه خم بیشتر باشد مقدار بازگشت پذیری فنری بیشتر است. 
    • هرچه ضخامت ورق بیشتر باشد برگشت فنری کمتر خواهد بود. 
    • با توجه به کشش ورق در شعاع خارجی خم و فشار ورق در شعاع داخلی خم، مقداری تغییر مقطع در ناحیه خم داریم که باتوجه به ناچیز بودن، از آن صرف نظر می کنیم.
‫0/5 ‫(0 نظر)