کاسپین متال

برترین تامین کننده ورق استیل و فلزات رنگی

ورق پانچ شده چیست؟

ورق پانچ شده یا ورق مشبک، (Perforated metal) حاصل عملیات پانچ به روی یک شیت یا ورق فلزی است. در فرآیند ساخت ورق پانچ شده، یک ورق فلزی معمولی زیر پرس دستگاه مخصوص پانچ قرار می گیرد. هنگامی که پانچ به ورق فلزی فشار وارد می کند، حفره هایی در ورق ایجاد شده و قطعات قراضه آن از زیر ورق جدا می شود، ممکن است این قطعات اضافی بعدا بازیافت شوند. هنگامی که تمامی سطح ورق پانچ شود، ورق فلزی به شکل مشبک در می آید.

مواد اولیه استفاده شده برای ساخت ورق پانچ، ممکن است ورق گالوانیزه سفید)،ورق روغنی(نورد سرد) ، ورق سیاه (نورد گرم) ، ورق آلومینیوم یا ورق استیل باشد. همچنین ورق پانچ شده در ضخامت های گوناگونی تولید و عرضه می شود و هر یک از انواع آن کاربرد خاصی دارد.
سوراخ هایی که در ورق پانج ایجاد می شود، ممکن است دایره ای یا مستطیلی شکل باشد، ولی گاهی نیاز به حفره هایی با اشکال پیچیده تر هست که برای ساخت این اشکال، ورق را با محاسبه دقیق موقعیت، چند بار از زیر دستگاه عبور داده و یا از پانچ های متعدد استفاده می کنند

کاربرد های ورق پانچ

ورق پانچ شده یا ورق مشبک فلزی در بسیاری از صنایع کاربرد دارد، از جمله در:

  • معماری:

ورق مشبک فلزی در معماری در ساخت سقف و سایه بان، پوشش ستون ها،حفاظ کشی، مصارف دکوراتیو و … به کار می رود.
به عنوان مثال سقف سالن کنسرت در کاخ فرهنگ تل آویو ، با روکشی از ورق فلزی مشبک یا ورق پانچ شده پوشیده شده است.همچنین از این نوع ورق در ساخت پانل های آکوستیک،محافظ لوله ها،دیواره و سقف آسانسور، درب پارکینگ و انبار ها، روکش تهویه و هواکش ساختمان ها و ساخت انواع حفاظ و جدا کننده استفاده می شود

  • صنایع غذایی و نوشیدنی:

ورق پانچ شده در صنایع غذایی نیز کاربرد های زیادی دارد: ساخت محفظه کندو های زنبورداری، ساخت ماشین آلات خشک کن حبوبات و میوه ها، ساخت ماشین آلات سورت و دانه بندی حبوبات، قالب بندی پنیر، صفحه های مشبک بو دادن دانه های قهوه، صنایع پرورش ماهی و آبزیان و … .

  • صنایع شیمیایی و تولید انرژی:

این ورق ها در صنایع شیمیایی و تولید انرژی هسته ای نیز کاربرد دارند؛ از جمله استفاده هایی در این صنایع از ورق مشبک می شوند، می توان به ساخت فیلتر ها، سانتری فیوژ ها، سبدهای ماشین خشک کن ، صفحات جدا کننده باتری، صفحات شست و شوی زغال سنگ، خالص کننده گاز و … اشاره کرد.

  • صنایع خودرو سازی:

ورق پانچ در ساخت قطعاتی مانند فیلتر هوا، فیلتر روغن، گریل های رادیاتور، شبکه تهویه، موتور تهویه تراکتور و … کاربرد دارند.

  • عمران و شهر سازی:

از ورق مشبک در ساخت حفاظ برای اماکن ورزشی، دیواره ایستگاه های اتوبوس، سطل های زباله و مبلمان شهری، دکل های مخابراتی و ساخت حفاظ برای نیروگاه های تأمین انرژی استفاده می شود.

دستگاه پانچ ورق فلزی CNC

دستگاه پانچ CNC با بهره مندی از تکنولوژی های جدید، این امکان را می دهد که ورق فلزی در محور های افقی حرکت کرده، به صورت دقیق زیر رام پانچ دستگاه قرار گرفته و در محل دقیق پانچ شود.

در نتیجه این حرکت می توان علاوه بر سرعت تولید بالا، انواع شکل سوراخ ها را روی ورق های فلزی اجرا کرد (شکل های هندسی خاص، اشکال مورد نیاز برای ساخت قطعات صنعتی و یا اشکال تزئینی). دستگاه پانچ CNC برای انجام عملیات پانچ، از کامپیوتر فرمان می گیرد، در نتیجه دقت بسیار بالا و ضریب خطای پایینی دارد.

‫0/5 ‫(0 نظر)