کاسپین متال

برترین تامین کننده ورق استیل و فلزات رنگی

ورق پانچ شده چیست؟

ورق پانچ شده یا ورق مشبک، (Perforated metal) حاصل عملیات پانچ به روی یک شیت یا ورق فلزی است. در فرآیند ساخت ورق پانچ شده، یک ورق فلزی معمولی زیر پرس دستگاه مخصوص پانچ قرار می گیرد. هنگامی که پانچ به ورق فلزی فشار وارد می کند، حفره هایی در ورق ایجاد شده و قطعات قراضه آن از زیر ورق جدا می شود، ممکن است این قطعات اضافی بعدا بازیافت شوند. هنگامی که تمامی سطح ورق پانچ شود، ورق فلزی به شکل مشبک در می آید.

مواد اولیه استفاده شده برای ساخت ورق پانچ، ممکن است ورق گالوانیزه سفید)،ورق روغنی(نورد سرد) ، ورق سیاه (نورد گرم) ، ورق آلومینیوم یا ورق استیل باشد. همچنین ورق پانچ شده در ضخامت های گوناگونی تولید و عرضه می شود و هر یک از انواع آن کاربرد خاصی دارد.
سوراخ هایی که در ورق پانج ایجاد می شود، ممکن است دایره ای یا مستطیلی شکل باشد، ولی گاهی نیاز به حفره هایی با اشکال پیچیده تر هست که برای ساخت این اشکال، ورق را با محاسبه دقیق موقعیت، چند بار از زیر دستگاه عبور داده و یا از پانچ های متعدد استفاده می کنند

نحوه تولید ورق پانچ

ورق پانچ همانطور که از نامش پیداست از ورق‌های خام تشکیل شده است که این ورق‌ها وارد دستگاه‌های CNC می‌‌شوند و در آن‌ها سوراخ‌هایی با اشکال مختلف تشکیل می‌شود، تنوع این اشکال بسیار زیاد است و می‌تواند توسط مشتری تعیین شود، برای مثال نمونه‌های سفارشی که بیشتر مورد پسند مشتریان قرار می‌گیرد را در ادامه متن برای شما قرار داده‌ایم.

ورق‌های اولیه از آهن(فولاد) یا همان ورق سیاه می‌باشند که می‌تواند ویژگی‌های مختلفی داشته باشد برای مثال قیمت ورق سیاه از باقی نمونه‌های ورقی ارزانتر است، این ورق‌ها می‌تواند از جنس گالوانیزه، استیل، روغنی و دیگر انواع ورق خام برای تولید این محصول باشد، سپس ورق خام به دستگاه های مخصوصی وارد می‌شود تا به شکل نهایی درآیند.

عملیات پانچ بر روی این ورق‌ها به صورت مکانیکی و دستی قابل انجام است، یعنی در واقع این نوع از سوراخ کاری می‌تواند به صورت مکانیکی باشد یعنی پس از ورود ورق به دستگاه و با دادن اشکال هندسی به آن فرآیند شروع می‌شود و در انتها ورق پانچ شده خارج می‌شود. برای سوراخ کاری در این ورق‌ها از میله‌های سنگین استفاده می‌شود، که بر روی این میله برجستگی‌های پانچ کننده‌ای وجود دارد که عملیات سوراخ کاری را انجام می‌دهد، بدین ترتیب برای این کار تنها کافیست اشکال هندسی و پانل‌های مورد نظر به میله وصل شود تا فرآیند سوراخ کردن به درستی انجام شود.

کاربرد های ورق پانچ

 

ورق مشبک فلزی در معماری در ساخت سقف و سایه بان، پوشش ستون ها،حفاظ کشی، مصارف دکوراتیو و غیره به کار می رود.
به عنوان مثال سقف سالن کنسرت در کاخ فرهنگ تل آویو ، با روکشی از ورق فلزی مشبک یا ورق پانچ شده پوشیده شده است.همچنین از این نوع ورق در ساخت پانل های آکوستیک،محافظ لوله ها،دیواره و سقف آسانسور، درب پارکینگ و انبار ها، روکش تهویه و هواکش ساختمان ها و ساخت انواع حفاظ و جدا کننده استفاده می شود

  • صنایع غذایی و نوشیدنی:

ورق پانچ شده در صنایع غذایی نیز کاربرد های زیادی دارد: ساخت محفظه کندو های زنبورداری، ساخت ماشین آلات خشک کن حبوبات و میوه ها، ساخت ماشین آلات سورت و دانه بندی حبوبات، قالب بندی پنیر، صفحه های مشبک بو دادن دانه های قهوه، صنایع پرورش ماهی و آبزیان و غیره.

  • صنایع شیمیایی و تولید انرژی:

این ورق ها در صنایع شیمیایی و تولید انرژی هسته ای نیز کاربرد دارند؛ از جمله استفاده هایی در این صنایع از ورق مشبک می شوند، می توان به ساخت فیلتر ها، سانتری فیوژ ها، سبدهای ماشین خشک کن ، صفحات جدا کننده باتری، صفحات شست و شوی زغال سنگ، خالص کننده گاز و غیره اشاره کرد.

ورق پانچ در ساخت قطعاتی مانند فیلتر هوا، فیلتر روغن، گریل های رادیاتور، شبکه تهویه، موتور تهویه تراکتور و غیره کاربرد دارند.

  • عمران و شهر سازی:

از ورق مشبک در ساخت حفاظ برای اماکن ورزشی، دیواره ایستگاه های اتوبوس، سطل های زباله و مبلمان شهری، دکل های مخابراتی و ساخت حفاظ برای نیروگاه های تأمین انرژی استفاده می شود.

ویژگی ورق پانچ

  • تنوع در اشکال هندسی قابل سوراخ‌کاری بر روی ورق
  • وزن پایین در مقایسه با ورق‌های بدون سوراخ
  • صرفه اقتصادی
  • همپوشانی ورق با سطوح مختلف
  • منعطف و قابل اجرا در فضاهای مختلف
  • زیبایی در اجرا انواع طرح های مسکونی، اداری و صنعتی
  • امنیت و استحکام بالا

انواع ورق پانچ از نظر شکل چشمه ها

چشمه ها یا سوراخ های ایجاد شده بر روی ورق می توانند به صورت سطرهای مستقیم یا متقاطع ایجاد شوند، ولی معمولا محیط سوراخ ها دارای مرزهای مشخصی هستند که باعث افزایش استحکام ورق می شوند. نکته دیگر در زمینه چشمه های ورق پانچ، فاصله بین چشمه هاست که باید بیشتر از ضخامت ورق مورد استفاده در نظر گرفته شوند تا از استحکام لازم برخودار باشند. در ادامه انواع ورق پانچ از نظر شکل چشمه ها را بررسی می کنیم:

  • ورق مشبک گرد: محبوب ترین و پرکاربردترین ورق پانچ، ورق مشبک دایره ای است  و در قطر و اندازه های متنوع تولید می شود.
  • ورق مشبک چند ضلعی: این نوع ورق مشبک، بیشترین سطح باز را در بین انواع ورق های مشبک دارد و معمولا برای جریان هوا استفاده می شود.
  • ورق مشبک شکاف دار: این نوع ورق برای تهویه هوا و عبور مواد، بهتر از ورق سوراخ گرد عمل می کند.

دیگر ورق های مشبک شامل اشکال زیر یا ترکیبی از این اشکال هستند:

  • ورق مشبک مربعی
  • ورق مشبک لوبیایی
  • ورق مشبک ستاره ای
  • ورق مشبک گشنیزی
  • ورق مشبک لوزی
  • ورق مشبک مستطیلی
  • ورق مشبک مثلثی
  • ورق مشبک ذوذنقه ای
  • ورق مشبک لانه زنبوری 

انواع ورق پانچ بر اساس جنس

همانطور که گفتیم فرآیند پانچ ورق بر روی انواع ورق با جنس های مختلف مانند ورق های سیاه، روغنی، گالوانیزه، استیل و رنگی قابل اجراست. در ادامه به معرفی انواع ورق پانچ از نظر جنس ورق می پردازیم:

ورق پانچ فولادی: به طور کل ورق های فولادی یا ورق های سیاه از نورد گرم یا سرد تولید می شوند. ورق پانچ سیاه نیز در هر دو نوع سرد و گرم وجود دارد. ورق پانچ نورد گرم مقاومت بالایی در برابر ضربه و دما دارد ولی ورق پانچ نورد سرد در برابر فرسایش و رطوبت مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. انواع ورق پانچ فولادی در ابعاد ۲۰۰۰*۱۰۰۰ و ۲۵۰۰*۱۲۵۰ در ضخامت های ۲ الی ۲۰۰ میلی متر قابل تولید هستند.

ورق پانچ آلومینیوم: این ورق پانچ به دلیل مقاومت فلز آلومینیوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی و همچنین ظاهر زیبای این فلز، مصرف بالایی دارد و بیشتر در راه پله، نرده، مکان های تزئینی و … استفاده می شود.

ورق پانچ گالوانیزه: تفاوت عمده ورق مشبک گالوانیزه نسبت به سایر ورق های فولادی، خاصیت ضدخوردگی آن به سبب روی اندود کردن سطح ورق است. ورق پانچ گالوانیزه که به آن ورق سفید نیز می گویند معمولا در ابعاد ۲۰۰۰*۱۰۰۰ و ۲۵۰۰*۱۲۵۰ و در ضخامت های ۰.۳ الی ۸ میلی متر قابل تولید هستند. این نوع ورق مشبک برای استفاده های روکار مانند نرده، پلکان، ساخت جاده، پل، خودرو سازی و … کاربرد دارد.

ورق پانچ استیل: این نوع ورق پانچ وزن سبکی دارد و مانند ورق پانچ گالوانیزه در برابر خوردگی مقاوم است. همچنین به دلیل خاصیت ضدباکتریایی این ورق، غالبا در مراکز بهداشتی و درمانی، صنایع غذایی، ساخت دارو، کشتی سازی، نیروگاه ها و … کاربرد دارند. ضخامت ورق پانچ استیل در اندازه ۰.۵ الی ۶ میلی متر و قطر چشمه های آن از ۰.۵ الی ۲۵ میلی متر است.

ورق پانچ آجدار: این نوع ورق مشبک به دلیل ناهمواری هایی که در سطح آن ایجاد می کنند، ورق آجدار نامیده می شود. برآمدگی ها و آج های این مدل ورق به دلیل ایجاد اصطکاک مانع از سرخوردن افراد و اشیاء می شود و به همین دلیل بیشتر در  پل عابر پیاده، راه‌ سازی، ساخت پله ‌های فرار اضطراری، کف اتاق کامیون ها، دستگاه‌های صنعتی و ساخت ماشین‌آلات استفاده می ‌شوند.

ورق پانچ روغنی: این نوع ورق پانچ به دلیل خاصیت ورق روغنی که سطحی براق و صیقلی دارد بیشتر به منظور زیباسازی در صنایع مختلف مانند لوازم خانگی (یخچال، گاز، لباسشویی و …) استفاده می شود. ورق پانچ گالوانیزه در ابعاد ۲۰۰۰*۱۰۰۰ و ۲۵۰۰*۱۲۵۰ و در ضخامت های ۰.۴ الی ۲ میلی متر عرضه می شود.

ورق پانچ رنگی: ورق های رنگی از پایه ورق های گالوانیزه و با استفاده از فرآیند پوشش دهی رنگ الکترواستاتیک در رنگ های گوناکون تولید می شوند. استفاده از پوشش رنگ بر روی ورق ها علاوه بر زیباسازی، باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی و محافظت فلز در برابر عوامل مخرب نیز می گردد. از این ورق مشبک به دلیل ظاهر زیبا و تنوع رنگی که دارد معمولا در نمای ساختمان و مواردی که امکان زنگ زدگی ورق وجود داشته باشد استفاده می شود.

ورق پانچ آلیاژی: به طور کل فلز آلیاژی فلزی است که از ترکیب عناصر مختلف به منظور تغییر در خواص فیزیکی و شیمیایی آن فلز تولید می شود. در فولاد نیز ترکیبات اصلی شامل آهن و کربن می باشد و در صورتی که علاوه بر این دو عنصر از عناصر دیگری در ساخت فولاد استفاده شود به آن فولاد آلیاژی می گویند. ورق پانچ آلیاژی که از فولاد آلیاژی ساخته می شود بیشتر در صنایع بالادستی مانند پالایشگاه ها، نیروگاه ها و همچنین صنایع نفت، گاز و پتروشیمی استفاده می گردد.

دستگاه پانچ ورق فلزی CNC

دستگاه پانچ CNC با بهره مندی از تکنولوژی های جدید، این امکان را می دهد که ورق فلزی در محور های افقی حرکت کرده، به صورت دقیق زیر رام پانچ دستگاه قرار گرفته و در محل دقیق پانچ شود.

در نتیجه این حرکت می توان علاوه بر سرعت تولید بالا، انواع شکل سوراخ ها را روی ورق های فلزی اجرا کرد (شکل های هندسی خاص، اشکال مورد نیاز برای ساخت قطعات صنعتی و یا اشکال تزئینی). دستگاه پانچ CNC برای انجام عملیات پانچ، از کامپیوتر فرمان می گیرد، در نتیجه دقت بسیار بالا و ضریب خطای پایینی دارد.

‫0/5 ‫(0 نظر)